Porez na poskupljenje

Bez autora
Oct 05 2011

U poslednjih tridesetak dana, auto-gas je skuplji za pet do sedam dinara, a ostali derivati oko dva-tri dinara. Naftaši se žale na sve veće izdatke, što se odražava i na cene. Iz Vlade konačno upozoravaju da su nezadovoljni cenovnom politikom i da se ne vide efekti otvaranja naftnog tržišta. Najavljuju da će ubuduće reagovati na poskupljenja, a kao jedna od mogućnosti nezvanično se pominje uvođenje neke vrste poreza na ekstraprofit. Donošenjem novog pravilnika o tečnim gorivima, Vlada je prošlog meseca potpuno liberalizovala naftno tržište. To znači da se i dva domaća derivata, dizel D2 i benzin od 95 oktana, koje proizvodi NIS, sada mogu uvoziti. Međutim, cene ne miruju. Tačno je da se u datim okolnostima ostvaruju i ekstraprofiti i da država u takvim situacijama ima pravo da preduzme određene aktivnosti prema onima koji se ponašaju kao ekstraprofiteri. Naftaši obrazlažu da pored visokih akciza i kursnih razlika na cenu goriva utiču i sve skuplje državne i lokalne takse, a posebno nedostatak skladišta i transportni troškovi.

Porez na poskupljenjeDržava najavljuje nove mere kako bi zaustavila stalni rast marži i cena goriva. Kao jedna od mogućnosti nezvanično se pominje uvođenje neke vrste poreza na ekstraprofit.

U poslednjih tridesetak dana, auto-gas je skuplji za pet do sedam dinara, a ostali derivati oko dva-tri dinara. Naftaši se žale na sve veće izdatke, što se odražava i na cene.

Iz Vlade konačno upozoravaju da su nezadovoljni cenovnom politikom i da se ne vide efekti otvaranja naftnog tržišta. Najavljuju da će ubuduće reagovati na poskupljenja, a kao jedna od mogućnosti nezvanično se pominje uvođenje neke vrste poreza na ekstraprofit.

Donošenjem novog pravilnika o tečnim gorivima, Vlada je prošlog meseca potpuno liberalizovala naftno tržište. To znači da se i dva domaća derivata, dizel D2 i benzin od 95 oktana, koje proizvodi NIS, sada mogu uvoziti. Međutim, cene ne miruju.

"Tačno je da se u datim okolnostima ostvaruju i ekstraprofiti i da država u takvim situacijama ima pravo da preduzme određene aktivnosti prema onima koji se ponašaju kao ekstraprofiteri", navodi savetnik premijera za energetiku Petar Škundrić.

Naftaši obrazlažu da pored visokih akciza i kursnih razlika na cenu goriva utiču i sve skuplje državne i lokalne takse, a posebno nedostatak skladišta i transportni troškovi.

"Ozbiljne razmere poprima i problem sa vodostajem Dunava, gde na petsto i nekom kilometru ima objekata koji ne mogu da prođu, a među njima već dve nedelje su i barže sa derivatima nafte", kaže Aleksandar Mileusnić iz kompanije "Petrobart Avia".

U Udruženju benzinskih stanica Srbije kažu da nemaju dovoljno smeštajnih kapaciteta da bi  kupili derivate kada su jeftiniji i čuvali za neki naredni period.

"Mi nabavljamo 'ad hok' robu dok ne napravimo veća skladišta da poslujemo normalno", rekao je Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica.

Veća kontrola i uvoza i kvaliteta goriva

I država i naftaši traže veću kontrolu i uvoza i kvaliteta goriva. Ima, kažu, na pumpama na kojima umesto dizela toče lož-ulje.

Stručnjaci upozravaju da Srbija mora što pre urediti naftno tržište u skladu sa zahtevima Evropske unije.

"Uslovi za stvaranje takvog tržišta su da mora biti dovoljan broj dobavljača, mora biti efikasna kontrola tržišta i isto tako javnost mora biti kritična", rekao je Đani Brečević, direktor slovenačkog Instituta za energetiku i ekologiju.

Dva kriterijma su zadovoljena – na srpskom tržištu je veliki broj i stranih i domaćih naftaša i oni su pod lupom javnosti i zbog cena i zbog nekvalitetnog goriva.

Treći segment, kontrola, koja je uslov za pravu konkurenciju, nije po evropskim standardima. U zemljama Unije kontrolom su obuhvaćene sve pumpe, kod nas za to još nema uslova.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik